Zoon Politikon

"Mindent tudok hát, drága herceg, Tudom, mi sápadt s mi ragyog, Tudom, hogy a férgek megesznek, Csak azt nem tudom, ki vagyok."

Friss topikok

  • álfirkász: Nem tudom miről ugatott ez a gazember. Láttam belőle úgy két másodpercet. Pont úgy nézett ki, mint... (2014.02.17. 12:23) Nagy Honvédő Háború – de csak szolidan
  • magyar-magyar szótár: Bocsánat a kései válaszért. talán érdekes lehet: TÖRTÉNELMI BEÁGYAZOTTSÁGBAN Marosánt egyszerűen c... (2014.02.02. 02:58) Ha Plankó Gergőnek igaza van
  • politikailagnemkorrekt: @Magyarország jobban teljesít: Bunkó stílus? Bocs, de én számokat írtam, ú.m: devizahitelek, mun... (2014.01.23. 12:23) A kormányzás anatómiája
  • : Gyurcsány takarodj, Mesterházi, Bajnai takarodj, összes csaló ellenzéki politikus, takarodj, ál-ma... (2013.10.22. 07:26) Mennyire jó ez a kormányzati kommunikáció?
  • Bafana: @Megfigyelo: Nem tudom mit szoktál megfigyelni, de megfigyelhetnéd, hogy a Jobbik tagjainak zöme a... (2013.10.21. 07:57) A Jobbik útjai

Címkék

Reformra tehát szükség van, de.

2013.01.19. 20:53 - ÁáárvaiPéééter

A felsőoktatás mellkasában könyékig turkáló kormányzat úgy tűnik, mintha nem is tudná, mit akar megreformálni.

Először egy kis történelem. A „társadalmi egyenlőtlenségek mérséklése” mindig szépen csengő kifejezés volt, használták is politikusaink rendszerváltáson innen és onnan egyaránt. Mivel könnyedén belátható, hogy az iskolázottság minden korban szorosan összefüggött az életszínvonallal, és a társadalmi rétegződéssel, ezért egyértelműnek tűnt, hogy ezen keresztül csökkenthetők az egyenlőtlenségek. Ennek okán került sor a huszadik század során az alapfokú, majd a középfokú, és végül a felsőfokú oktatás expanziójára. Tehát arra a folyamatra, amiben az adott oktatási szintet „kinyitjuk” a széles társadalmi rétegek előtt, és minél többeket engedünk be a képzésbe, annak reményében, hogy minél több ember kap nyolcelemi, vagy érettségi, vagy felsőfokú végzettséget, annál kisebbek lesznek a társadalmi különbségek.

A valóság azonban másképp alakult. A közép-, majd felsőoktatás expanziója nem okozott mást, minthogy az egyenlőtlenségek felszínre törése is kitolódott néhány évvel. A társadalmi elit célja ugyanis az, hogy a tudása mindig különleges legyen. Ez a különlegesség az, ami szavatolja a társadalomban betölthető magas státuszt. A középfokú oktatás expanziójáig az érettségi számított különleges tudásnak, tehát az egyenlőtlenségek már a középiskola előtt felszínre törtek, csak az elit járhatott gimnáziumba. Ennek következtében az egyetemre csak az „elit elitje” kerülhetett be.

A középszintű oktatás reform nélküli „kinyitásának” következménye az lett, hogy a társadalom széles néptömegei jutottak gimnáziumba, szereztek érettségit, tehát az érettségi már nem számított különleges tudásnak, így az elitkiválasztó szerepe is megszűnt, értéke lecsökkent.

A probléma viszont az, hogy ezt sem a politika, sem a társadalom nem veszi tudomásul. Máig élnek (sőt, a rendszerváltozás után felerősödtek) azok a beidegződések, miszerint az általános iskolából a „jó képességűek” gimnáziumba mennek, a „rossz képességűek” pedig szakközépiskolába, szakmunkásképzőbe. Minden szülő igyekszik gimnáziumba küldeni gyerekét „bármi áron”, mert a saját fiatalságából úgy emlékszik, hogy gimnáziumba járni privilégium.

Aztán, mikor a gimnázium végén ott áll a diák az (útközben elértéktelenedett) érettségijével, bármiféle szakmai tudás nélkül, egyszerűen nincs más lehetősége, mint az egyetem, mert nincs munka, amit el tudna végezni (az árufeltöltőn és az MLM-n kívül), és mert erre nevelték.

A már kinyitott felsőoktatás pedig nem csinált mást, mint felszívta ezt a hatalmasra nőtt keresletet. Itt emlékezzünk vissza, hogy ez a felsőoktatás még arra lett kitalálva, hogy az „elit elitjét” oktassa, tehát nyilvánvalóan képtelen az új elvárásoknak megfelelni.

Reformra tehát szükség van, de.

Először is az alap-, és középfokú oktatást kell megreformálni, ami pontosan ugyanolyan elavult, mint a felsőoktatás, csak a hibáik az egyetemeken csapódnak le. A közoktatás reformja során pedig nem az a lényeg, hogy az iskolákat az állam melyik zsebéből pénzeli (illetve nem pénzeli), és hogy a diákok mennyire szép dolgokat tanulnak a Horthy-rendszerről.

Sokkal inkább az lenne a lényeg, hogy a közoktatás részben visszakapja „szelektáló” szerepét. Hogy a szakközépiskolák és szakmunkásképzők valódi alternatívái legyenek a gimnáziumoknak mind a szülők, mind a választás előtt álló általános iskolások szemében. Hogy szakközépiskolába és szakmunkásképzőbe járni ne legyen többé szégyen.

Ha ezt sikerül elérni, akkor csökken a nyomás az egyetemeken, mert egyrészt valamivel kevesebben akarnak majd egyetemre járni, de ami még fontosabb, az egyetem tudatos választás eredménye lesz. Ekkor szabad csak megreformálni a felsőoktatást.

Aki viszont a közoktatás ésszerű reformját tovább halogatja, és a felsőoktatást egy kellemetlen rokonnak gondolja, aki mindig csak kölcsön kér, az mérhetetlen bűnt követ el. Ugyanis a politika által sokat emlegetett „történelmi lehetőség” bizony történelmi következményekkel is jár. 

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsasallat.blog.hu/api/trackback/id/tr45027817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása