Zoon Politikon

"Mindent tudok hát, drága herceg, Tudom, mi sápadt s mi ragyog, Tudom, hogy a férgek megesznek, Csak azt nem tudom, ki vagyok."

Friss topikok

  • álfirkász: Nem tudom miről ugatott ez a gazember. Láttam belőle úgy két másodpercet. Pont úgy nézett ki, mint... (2014.02.17. 12:23) Nagy Honvédő Háború – de csak szolidan
  • magyar-magyar szótár: Bocsánat a kései válaszért. talán érdekes lehet: TÖRTÉNELMI BEÁGYAZOTTSÁGBAN Marosánt egyszerűen c... (2014.02.02. 02:58) Ha Plankó Gergőnek igaza van
  • politikailagnemkorrekt: @Magyarország jobban teljesít: Bunkó stílus? Bocs, de én számokat írtam, ú.m: devizahitelek, mun... (2014.01.23. 12:23) A kormányzás anatómiája
  • : Gyurcsány takarodj, Mesterházi, Bajnai takarodj, összes csaló ellenzéki politikus, takarodj, ál-ma... (2013.10.22. 07:26) Mennyire jó ez a kormányzati kommunikáció?
  • Bafana: @Megfigyelo: Nem tudom mit szoktál megfigyelni, de megfigyelhetnéd, hogy a Jobbik tagjainak zöme a... (2013.10.21. 07:57) A Jobbik útjai

Címkék

Változik-e a politikai rendszer?

2013.04.20. 10:21 - ÁáárvaiPéééter

A 2010-es választások óta többször lehetett hallani (részben mai kormánypárti retorikában), hogy a rendszer úgy általában megváltozik, megváltozott. A „rendszerváltás lezárása”, az „új fejezet”, és társaik mindennapos kifejezések voltak az eddigi kampányokban is, de most mintha a kívülállók is rákaptak volna ezekre a mantrákra. Az új alaptörvény, a kétharmados győzelem, és a neoweberiánus állammodell újrafelfedezése a neoliberálissal szemben mind azt sugallták, hogy itt bizony kifordult magából a világ. A kérdés az, hogy valóban ez történt-e?

Elsőként le kell szögezni, hogy a politikai rendszer, mint olyan számomra önmagában értelmezhetetlen fogalom. Annyira szorosan kötődik a társadalmi rendszerhez és a gazdasághoz, hogy a hármat külön kezelni nem biztos, hogy szerencsés. Ez a Nagy Rendszer egyben viszont talán könnyebben értelmezhető.

Másodsorban azt kell meglátni, hogy a Rendszer (tehát a politika, a gazdaság és a társadalom egyenként, és külön-külön is) folyamatosan változik. Ezt nem szabad úgy elképzelni, mintha a Rendszer 30 évig egységes lenne, majd megváltozna, és úgy maradna megint 30 évre. Hogy egy kicsit előreutaljak: a mai Rendszer úgy különbözik rengeteg mindenben mondjuk az 1991-es állapotoktól, hogy más tulajdonságaiban még mindig 1960-at idézi.

A történelmet valami alapján mégis korszakokra osztjuk, valami alapján mégis mondjuk, hogy hazánkban rendszerváltás volt, a XX. században például nyolc is. Itt jön a képbe a lényeg, az állampolgár szubjektív érzete. Fentebb mondtam, hogy a Rendszer folyamatosan változik, viszont ebből a közélet iránt nem annyira fogékony rétegek nem mindent érzékelnek. Akkor beszélünk tehát rendszerváltásról, amikor a Rendszer olyan elemei változnak meg, amik a társadalmat jobban érdeklik. Nézzünk néhány példát:

1991 és 2009 között 25 alkalommal módosították az alkotmányt, gyakorlatilag észrevétlenül, ellenben most a negyedik Alaptörvény-módosítás sokaknak vérlázító. De pont ez a lényeg, hogy a nagy korszakváltások valójában nem is nagyok, és olykor még csak nem is korszakváltások. Csak épp a Rendszer olyan részei változnak meg, amik az embereket jobban érdeklik.

RöplapFoto058.jpg

Lehet mondani, hogy a pártrendszer megváltozott, hiszen kétharmados kormány van, az mégiscsak jelent valamit. Jelent, de nem sokat. 1994-ben is kétharmados kormány lett, meg is változott alapjaiban az akkori pártrendszer (ami ugye a politikai rendszernek is csak egy apró része, ami a nagy Rendszernek is csak alig egyharmada), de korántsem olyan irányba változott, ahogy azt akkor várták. A pártrendszerre is igaz, hogy folyamatosan alakul és változik, csak néhány változása szembetűnőbb, látványosabb, ezeket hívják korszakhatárnak, holott ezek a változások nem biztos, hogy önmagukban olyan nagyon jelentőségteljesek.  

1989-ben az egész világot a kommunista-antikommunista felosztás vezérelte, ezért tűnhetett (és tűnik most is) a politikai rendszer nem is olyan nagy ívű változása eget rengetőnek. A társadalom nagy változásként élte meg, hogy egy kommunista ország hirtelen antikommunista lett, de maga a társadalom valójában nem változott meg (elég csak arra gondolnunk, hogy 4 évvel a nagy változás után Horn Gyula (Horn Gyula, érted?!) kétharmaddal nyert).

Hiába hagytuk magunk mögött a szocializmust 23 éve, a mai napig jóléti sovinizmus és paternalizmus jellemzi a magyarok döntő többségét. Az úgynevezett modern jobboldali és modern baloldali pártok azon versenyeznek, ki tud alacsonyabb rezsit, és olcsóbb tojást ígérni, miközben a „verseny” a szitokszó, és a mutyi a normális.

1990-ben fontos volt, hogy többpártrendszer legyen, és demokrácia, azóta is mindenki a Kádár-rendszert sírja vissza. Most alkotmányos jogainak csorbításán van fenn akadva az, aki ezeket a jogait soha nem használta. Antidemokráciát és Viktátort kiáltanak, akik annyira européerek, meg demokraták, hogy adójuk 1%-át soha nem ajánlják fel, és civil szervezetnek még véletlenül sem tagjaik.
A Rendszer kétségkívül megváltozott. Egy szocializmusból két szocializmus lett. Most már van nemzeties szocializmus, kokárdás nyugdíjasoknak, meg van baloldali, európai szocializmus is, a Kálmán Olgás nyugdíjasoknak, tessék választani.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://tarsasallat.blog.hu/api/trackback/id/tr545236082

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az alkotmányos népszavazás szükségességéről 2013.04.21. 11:43:51

Kedves szavazótársaim, kezdjük azzal, hogy az alkotmányról szóló népszavazás lényegét illetően korábban nem tájékoztattak minket kielégítően sem a politikusok, sem a politika egyéb szakértői. Gyakori volt az az érvelés, hogy alkotmányról szóló népszava...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vicca Verza (törölt) 2013.04.21. 10:26:11

Remélhetőleg legalább a szerző tudja, hogy miről is szól az írása.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 10:53:17

A Fidesz kétharmados győzelme által, után stb. kialakult modellt véli neoweberianus modellnek a szerző. Bocs, ezt inkább kérdeznem kéne, mert alig hiszem el. Pontosabban: a szerző szerintem téved.
Ilyen kifejezések használata mentén úgy fogalmaznék, hogy nem létezik autokrata weberianus állam modell, csak jogállami. Most azonban "nem a fékek és ellensúlyok ideje van", ahogyan a miniszterelnök nagyon is pontosan körülírta az új magyar államiságot. Hogyan lehet ebben bármi is "weberi", akár "neo" akár nem "neo" ?

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 11:20:25

Azért magát a politikai rendszert egészen jól be lehet határolni. Pl. szerintem hasznos a hármas felosztást alkalmazni, miszerint a legfontosabb elemek a hatalommegosztás rendszere, a pártrendszer, valamint a törvényhozó hatalom megválasztásához tartozó választási rendszer. (Szoboszlai György felosztása) Ezeket még kisebb elemeire bontva szerintem átfogó vizsgálatokat lehet végezni térben és időben egyaránt.

Az államszervezeti rendszerben történtek érdemi változások, de azt persze nem lehet mondani, hogy megszűnt a "fékek és egyensúlyok rendszere". Sokkal inkább arról van szó, hogy Mo-n a hatalom korlátait szinte kizárólagosan erre a "kétharmados határra" fűzték föl. Így nem nagyon köti meg semmi a jelenlegi hatalom kezét.

És bár történtek olyan lépések, amik khm. nem elegánsak, (és fognak is valószínűleg) az alapvető rendszer még mindig parlamentáris demokrácia.

Az alkotmánymódosítások kapcsán hozzátenném, hogy '90 (Antall-Tölgyessy paktum, hisz az volt a közjogi rendszer finomhangolása) és 2010 közötti alkotmánymódosítások túlnyomó része nemzetközi integrációs követelmények miatt történt (NATO, EU).

Nézetem szerint ezzel a bizonyos negyedik módosítással sem a tartalma a legnagyobb gond (persze vannak benne nem odavaló, nem ott szabályozandó kérdések), hanem az, hogy eleve delegitimálja és "szétveri" azt a rendszert, amelynek így is kétes volt a legitimitása, társadalmi elfogadottsága. (Amit összefoglalóan "egypárti alkotmány" címkével illetnek.) Ezzel a toldozgatással az ellenfelek, az alkotmányt megválgoztatni akaróknak a Fidesz óriási muníciót szolgáltat.

Pártrendszer. Ezzel kapcsolatban én óvatos lennék, ezt csak már egy értékelhető időtávban vizsgálnám.

A választási rendszer komolyan változott, és egyébként komoly meglepetéseket is okozhat majd - nyilvánvalóan a pártok közötti erőviszonyok függvényében.

Annyit pontosítanék, hogy HGy nem "kétharmaddal" nyert, kétharmada a koalíció után lett, nem a választásokon. Óriási különbség. Ráadaásul, az SZDSZ részéről az is cél volt, hogy megfékezzék a magát "túlnyerő" - nem szeretem ezt a szót - MSZP-t.

Azzal sajnos egyet kell, hogy értsek, hogy itthon igen komoly szerepe van a jóléti ígérgetéseknek, a "több pénzt" kampányoknak. Ezt viszont a pártok is csak tovább heccelik, ahelyett, hogy valaki végre elkezdene őszintén beszélni. Érdemes lenne megpróbálni, hátha bejön.
Amúgy meg úgy látom, bármennyire is próbálják az ellenkezőjét bizonyítani, a szoci fan club már nem csillog a régi fényében. Nem nagyon látom, hogy a megszokott demagógiájukkal a kemény magon kívül újabb szavazókat tudnának szólongatni. A Fideszben még nagyon erős ez a kemény mag, de ott is leginkább csak az van. Azok, akik tűzön-vízen át kitartanak. Érdemes lenne megnézni pl. egy újraválasztás esetén, hogy szakadnak a nyakába a fenntarthatatlan dolgok. vö. MSZP és második GyF-kormány. Na mindegy, utóbbi csak spekuláció...

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 11:23:04

@KériSzépen: Szerintem arra gondol, hogy a New Public Management divatja után a Fidesz-kormány megpróbál visszatérni egy állam és bürokrácia-központú kormányzáshoz. Erről jelentős tanulmányok is születtek fideszes holdudvarban (Századvég). Ez persze a törekvés irányát mutatja, nem pedig azt, hogy milyen a végeredmény. Azt pedig láthattuk többször is (pl. havazás).

ÁáárvaiPéééter 2013.04.21. 11:30:41

@tothh: számból vetted ki a szót, és a fentebbi kommenteddel is nagyjából szimpatizálok.

politologus · http://politologus.blog.hu 2013.04.21. 11:38:29

A rendszerek valóban változandóak, de mondjuk a pártrendszer gyorsabban változik, mint a politikai rendszer (kivéve napjainkat, ahol épp fordítva...), és az is fontos különbség, hogy utóbbit "csinálják". A cikk beleveszi a politikai rendszerbe a politikai kultúrát (a magyarok gondolkodását), ami alapvetően helyes.

Bolsi Buster 2013.04.21. 11:48:29

Szó sincs róla hogy a lakosság visszasírná a Kádár rendszert. A Kádár rendszer egynagy zsák fos volt minden elemében a prolifantázia színezi rózsaszínre. Persze minimálbéren bármilyen rendszerben szar élni. Azt a réteget ainek nincs biztosítva a jövője bármilyen hülye ígérettel be lehet hülyíteni.

Ezért törekedett az mszmp és az mszp is a középosztály kivéreztetésére az 50es évektől, hogy a hiszterizálható prollerek döntsék el a választásokat.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 11:49:47

@tothh: Egy állam-,és bürokrácia-központú kormányzati modell ellen nekem semmi elvi kifogásom sem lenne. Erről én is mindig szívesen olvasok.
Csakhogy ezt meg lehet csinálni a jogállami hatalmi (intézményi) konstrukció keretein belül is, ami azonban ma világosan látható, az az, hogy ezen intézményi keretek olyan értelmű átszabása folyik,amelyre szerintem okkal mondják sokan hogy ez magának a jogállamnak az elbontása.
S ha ebből a szempontból nézzük, márpedig más szempont. különösen az uniós vitát szem előtt tartva, aligha akad, akkor az a kérdés, hogy ilyen vagy olyan kormányzati modell felel-e meg nekünk, mint kérdés teljesen háttérbe szorul,sőt, úgy tűnik fel, mintha takargatná, rosszul magyarázná,indokolgatná stb. a hatalom jogállami intézményi keret-átszabási munkáit.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 11:54:35

@tothh:
" Az államszervezeti rendszerben történtek érdemi változások, de azt persze nem lehet mondani, hogy megszűnt a "fékek és egyensúlyok rendszere". Sokkal inkább arról van szó, hogy Mo-n a hatalom korlátait szinte kizárólagosan erre a "kétharmados határra" fűzték föl. Így nem nagyon köti meg semmi a jelenlegi hatalom kezét." - és kérdezném, hogy vajon nem ez, hogy "nem nagyon köti meg semmi" a hatalom kezét, szóval, hogy ez nem a fékek és ellensúlyok felszámolódása, hogy ilyen rosszul fogalmazzak ?
Mert nekem itt van egy ellentmondás az idézett szövegben, hiszen, ha nem nagyon köti meg semmi, akkor nem nagyon lehet azt mondani, hogy "persze nem lehet mondani", hogy megszűnt a fékek-ellensúlyok,egyensúlyok rendszere. Dehogynem lehet, sőt, mondják is keményem.

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 12:17:55

@KériSzépen: Megpróbálok egyszerre válaszolni.

Azt már fentebb is leszögeztem, hogy a "modellt" ideáltipikusnak tartom, nem a megvalósult végeredményt tekintem.

Az tény, nem is nagyon vitatkozok vele, hogy sérültek a jogállamiság elvei nem egy esetben ("kedvencem" a visszamenőleges tvalkotás, illetve az AB büntetése), ami pedig a jövőt tekintve is bizoonytalanságot hoz. Továbbá, az is igaz, hogy sok esetben a szakmaisággal is vannak problémák.
Szóval ebben nincs vitánk.

A második rész az problémásabb, mivel érzékeny a téma. Én végeztem/végzek egy 28 európai országra kiterjedő kutatást, melyben - többek között - a fékek és egyensúlyok rendszerének működését vizsgálom. E téma kapcsán jutottam arra az eredményre, hogy a magyar államszervezet jelentős sajátosságai miatt (amiket '89-90-ben fektettek le) szinte kizárólagos hatalom került a parlament kezébe. Hiszen a fékek és egyensúlyok létrehozásáról, és a posztok betöltéséről is végtére is ott döntenek. Nincs föderáció, nincs második kamara, gyenge államfőnk van.
Ezt a parlamenti szuverenitást hajtogatják most a Fideszes vezetők - élükön Kövérrel - hogy tkpn. ők csak a népfelség elvének kiteljesítését végzik. Bármennyire is cinikusan hangzik, illetve emlékeztet a sztálinista alkotmányfelfogásra, végtére is valahol igazuk van.
A parlamentet ténylegesen nem nagyon korlátozta semmi sem, viszont itt építettek be egy olyan "féket", ami még erősebb is volt a máshol megszokottaknál, a kétharmados határt. Mivel a Fidesz elérte a kétharmadot, innentől kezdve legálisan semmi sem köti meg a kezét.

Magyarán, azt állítom, hogy ez a lehetőség bele volt kódolva a rendszerbe, és bizonyos tényezők együttállásával ezt is eredményezte.

A "fékek és egyensúlyok" felszámolása kapcsán azokat a lépéseket érdemes vizsgálni, amik az államszervezet megváltoztatásakor történtek. Azt elismerem itt is, hogy történtek a fékeket gyengítő lépések. Pl. AB hatáskörének gyengítése a gazdasági kérdésekben, bírósági ügyek áthelyezése, adórendszer kétharmadba vésése, de alapvetően léteznek még a fékek és az egyensúlyok. Csak ez azért nem tűnik föl annyira, mivel a jelenlegi helyzetben ezeket könnyen átléphetik, másrészt pedig a saját emberek beültetése is ténykérdés (Balsai, Polt, Handó, Domokos László, Matolcsy jegybankelnök úr).
Utóbbi kapcsán pl. azt jegyezném meg, hogy eltérő vélemények hangzottak el Simor és Matolcsy idején a jegybanki függetlenségről. De ez megint egy rendszerbe kódolt probléma.

Összességében azt gondolom, ha jövőre szabad és TISZTA választások lesznek, akkor a kormányváltást nem a mostani kormányzat teljesítménye, hanem az ellenzék ténykedése fogja akadályozni. A fékek és egyensúlyok pedig - már ha senki se nyer kétharmaddal - újból látszani fognak, természetesen a fent általam is említett nem fair korlátozásokkal.

Amire én mindenképp ki akartam lyukadni, az az, hogy bár a közbeszédben sokszor keveredik az ok és okozat, én megkülönböztetem egymástól a rendszerszerű okokat amik a Fidesz korlát nélküliségéhez vezettek, azoktól a lépésektől, amiket ők ebben a pozícióban hoztak meg.

Bocsánat, hogy hosszú voltam.

Nap Pali 2013.04.21. 12:22:24

nem nem változik...

dúl a feudalizmus ezer éve...
most eljöve a mesiás a kiráj is!

jajrá sötét paraszt magyarok!

Tiborpapa 2013.04.21. 12:42:29

"1991 és 2009 között 25 alkalommal módosították az alkotmányt, gyakorlatilag észrevétlenül, ellenben most a negyedik Alaptörvény-módosítás sokaknak vérlázító."
Nem a mennyiség a fontos, hanem a minőség. Ez utóbbi erre a kormányra, és munkájára semmilyen formában nem jellemző. És akkor még finom voltam.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 12:59:33

@tothh:
Köszönöm, hogy hosszú voltál, érdekel,amit írsz.
" E téma kapcsán jutottam arra az eredményre, hogy a magyar államszervezet jelentős sajátosságai miatt (amiket '89-90-ben fektettek le) szinte kizárólagos hatalom került a parlament kezébe. Hiszen a fékek és egyensúlyok létrehozásáról, és a posztok betöltéséről is végtére is ott döntenek. Nincs föderáció, nincs második kamara, gyenge államfőnk van. " - írod,és azt mondhatom, hogy én az ellenkezőjét vélem. Szerintem a 89/90es alkotmányozás szinte egy szuper-jogállamot hozott itt létre, úgy értem ezt, hogy pl. kevesebb ombudsmannal is lehet menni, úgy értem, hogy pl. az ügyészség jogállása ténylegesen önálló hatalmi ág (amit akkor jól értettem persze), és amit mára már inkább gondnak látok,és egyetértek Hack Péterrel, hogy ez ma már inkább gond, stb.stb.
Én nem látom a 89/90es konstrukcióban a törvényhozási túlsúlyt,legalábbis akkorát nem, mint talán Te. Az, hogy a kétharmaddal mit lehet,mit nem lehet, pont annyira kérdés, mint pl. a briteknél mit lehet,mit nem lehet az egyszerű többséggel. Ez nem közjogi,alkotmányjogi kérdés, hanem "egyszerűen" történelmi, politikai, kissé félve írom,de : erkölcsi.

Nagyon érdekes, amit említesz, hogy a Fidesz valóban,mintha a népfenség, helyesebb talán,ha a nemzetfenség kifejezést használjuk, elvén állna.
Nos, ez azért magyarázat, mégpedig egyértelmű: Rousseau népfenség elve nem is ismeri a hatalom megosztás elvét, abban a hatalom egy és oszthatatlan. És az is igaz, hogy a Rousseau-i népfenség elve mellett még egy nagy elv létezik,amely a hatalom megosztást, mondjuk így: tagadja, ez pedig a marxi történelmi és dialektikus materializmus elvi alapján álló államelmélet.( Innen vannak a vádak, mint Sólyomé, hogy a parlament "visszatalált a 90 előtti öntudatához", vagy a minap Bokrosé, hogy bizony itt a kommunista államfelfogás jött vissza..., és szerintem komolyan kellene ezeket venni.)

Hogy 2014 után mi lehet, az jó kérdés, már csak azért is, mert abban se könnyű haladni, hogy most mi van.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 13:11:06

@tothh:
A múltkor elővettem Bibó,ha jól emlékszem,1947-es akadémiai székfoglalóját, aminek az a címe, hogy " Az államhatalmi ágak elválasztása egykor és most ". Mit mondjak ? Aktuálisabb téma aligha akad. Érdemes elolvasni.

vladimir964 2013.04.21. 13:28:22

Az ungarische politikáról és politikusainak hozzáérétésől, illetve az egész ország kabaréba illő komolytalanságáról csak egyetlen adat.
Magyarországon ugye 23 év alatt eddig 25+6 = 31 szer !!!!! módosíttok alkotmányt, ami jó kis átlag: 1,3 módosítás évente.
Addig az általam nemigen kultivált USA-ban 1789 !!!! vagyis 214 (kiírom betűvel is: kettőszáztizennégy év!!!) alatt ÖSSZESEN 27-szer (átlag= 0,126 évente). Másként : amíg nálunk évente legalább egyszer módosítanak az alkotmányon, addig ott átlagosan 8 évente.
Hab a tortán, hogy az angolok mind a mai napig elvannak alkotmány nélkül is, mégis ötvenszer jobban és igazságosabban működik a választási és politikai rendszer.

no_successful2 2013.04.21. 14:05:29

@Vicca Verza:
"Remélhetőleg legalább a szerző tudja, hogy miről is szól az írása. "

Mi van ?
Zavar hogy valaki nem esik izomból neki a kormánynak, hanem próbál egy korrajzot vázolni ?

Én vágom mit akart mondani, és nagyjából osztom is a nézetét.
A Horn féle szoci győzelem anno kiválóan kirajzolta, milyen zsigeri reakciókkal reagál a társadalom a problémákra.
Akkor még elevenen élt a munkásőr, besúgó, vagy egyszerűen csak a volt rendszer talpnyalóinak egyfajta stocholm szindrómája (talán a hasonlat nem pontos, de ezzel egy lelki kötődés fajtára szeretnék utalni, mely félelemmel tölti el azokat az embereket, akik a régi rendszerben is valamilyen nyomás alatt voltak, és a változástól rettegnek. ).
Vagy ha nem a félelem alapú kötődés, akkor egyszerűen a Kádári éra alatt elkövetett, és morálisan legtöbb esetben megkérdőjelezhető kollaborációjuknak, egyfajta önigazolásaképpen, hogy ne kelljen szembe nézni múltjuknak morális deficitjével, egyszerűen ragaszkodnak régi uraikhoz, vagy ahhoz, ami köthető a régi érához.
Saját tapasztalat, mert az én rokonságomban is található ilyen.
A fenti szempontok közös jellemzője a félelem, hogy a régi "rendszert" valaki felülírja, és ők egyszeriben kiszolgáltatottá válnak, (értsd valaki leleplezi őket, vagy ami talán még rosszabb, szembe kell nézni önmagukkal, a múltjukkal.) Ez a félelem aztán gyorsan átcsap gyűlöletbe az iránt, aki a változásokat szimbolizálja.
Erre érzett rá kiváló érzékkel a ballib. oldal (talán pszichológusok szociálpszichológusok támogatásával) és alkalmazni kezdte az Orbán gyűlölet köré épített karakter rombolás taktikáját.
Hogy mennyire tetten érhető ez a belső feszültség ezekben a Szoci majálisokat látogató idősebb korosztályhoz tartozó rétegekben azt a legjobban az jellemzi, hogy közben azért cigányoznak buzgón ők is, sűrűn megfeledkezve arról, hogy közben milyen politikai irányhoz kötődnek.
Van persze még több fajta társadalmi csoport, és több korosztály, melyek más indíttatásból, de ugyanúgy a ballib oldal köré csoportosulnak, de nekem, ez az idősebb, makacsul balos kötődésű réteg tűnt fel leginkább.
Azóta (Horn kormány) azonban annyi változás azért történt, hogy a fogyatkozó vagy deaktiválódó nyugdíjas korosztály mellé a rendszerváltás után felnőtt már egy új nemzedék, akik már nem kötődnek semmilyen módon a Kádár korszakhoz, viszont az internetnek köszönhetően hozzájutnak olyan információkhoz, (és sajnos dezinformációkhoz is) melyeknek köszönhetően kialakíthatják a saját történelem szemléletüket, világképüket.
Talán ennek is betudható, a jobboldali kormány legutóbbi elsöprő erejű győzelme.
A legfontosabb lenne, most, az antiszemitizmus erősödésének gátlása.
Sajnos egyre több jele van annak, hogy az antiszemitizmus előretörését főleg a ballib oldalról, és nemzetközi szervezeteken keresztül, közvetett módokon provokálják.
Megrémít, ha arra gondolok, mi lehet ennek a távlati célja.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 14:13:42

@tothh:
Először is, ... ellensúlyok.

Nem egyensúlyok.
A tudományos kutatásodban is javítsd ki, mert körül fognak röhögni.

Aztán meg, a fidesznyik kinevezettek sosem ellensúlyok a baloldali kormányzás alatt,

hanem - bot a küllők közé tolva ...

Fideszes kinevezettnek csak az a dolga, hogy keresztbe feküdjön és semmiről se beszéljen senkivel.

Beveszi magát a várába és magára zárja.

Így működött Polt, Járai, Sólyom, Szász, Kovács Á. meg a többi is az elmúltnyolcévben.

Úgyhogy ezek a fiúk nem ellensúlyok most és nem lesznek később sem,

hanem csak.... tehertételek lennének a demokrácián,

ha egy nemfideszes kormány adódna egyszer.
De ezt persze te is tudod.
Csak mást mondasz.

Pepibubó 2013.04.21. 14:26:55

@Puskát kellett volna hozni: "Ezért törekedett az mszmp és az mszp is a középosztály kivéreztetésére az 50es évektől, hogy a hiszterizálható prollerek döntsék el a választásokat. "

Márhogy milyen "választások", meg MSZMP? 1956., a szovjet tankhadosztályok elsöprő támadása után választani lehetett a bitófa, a börtön és az egzisztánciális megsemmisülés fokozatai, meg a diktatúra szolgálata között. Kivérzetetés tényleg volt, de nem a "középosztályé", hanem az egész országé. Máig ható tönkretételünkkel együtt.

Pepibubó 2013.04.21. 14:38:59

@Pepibubó:
egzisztánciális
=
egzisztenciális

no_successful2 2013.04.21. 14:39:26

Jogállamiságról beszélnek sokan, nevetséges .

A jogállamiság része a jogrendszer helyes működése. Na ez nálunk kb 66 éve nem működik. Lehet hogy soha nem is működött.
Konkrétan a büntetőjogról beszélek. Jelesül a móri mészárlás körül lezajlott szégyenletes eljárásra. Tudom, hogy ez a Kaiser Ede egy veszélyes bűnöző, de amit nem követett el, azt nem követte el. Az embernek az az érzése, hogy szinte elég egy szerencsétlen szitu, hogy valaki rosszkor van rossz helyen, és a tanácstalan nyomozó hatóság és ügyészség már be is kasztlizza, ártatlanul, csak hogy a társadalom megnyugodjon, vagy hogy a felderítési statisztika meglegyen. Esetleg még egy kiadós verés (lásd izsák) során tett kikényszerített vallomás is belejátszik, aztán már mész is a kaptárba.
Hátborzongató.

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 16:23:45

@KériSzépen: Szerintem egyáltalán nincs vita köztünk a kérdésben, csak más és más aspektust vizsgálunk. Avval mélységesen egyetértek, hogy a '90 utáni rendszer rengeteg biztosítékot hordozott magában, különösen kiemelve az AB szerepét. Hozzáteszem, az új demokráciáknál eleve elterjedtebbek ezek a biztosítékok, mint a régieknél (vö. a fidesz mindig Hollandiára hivatkozik, ahol nincs ab!!), ahol viszont a hosszú demokratikus tapasztalat kialakított bizonyos játékszabályokat és önkorlátozást a szereplők között. Viszont az összes biztosítékot és ezek működését tv., azaz közvetetten a tvhozás szabályozta.

"Az, hogy a kétharmaddal mit lehet,mit nem lehet, pont annyira kérdés, mint pl. a briteknél mit lehet,mit nem lehet az egyszerű többséggel. Ez nem közjogi,alkotmányjogi kérdés, hanem "egyszerűen" történelmi, politikai, kissé félve írom,de : erkölcsi."
Szerintem a briteket vegyük ki, mert az a maga nemében egy teljesen unikális rendszer, de összességében lehet beszélni a régi demokráciákról, ahol úgy általában működnek az íratlan játékszabályok, és egymás tisztelete. Magyarországon ezzel szemben az a helyzet, hogy amit nem írnak körül konkrétan szabályokban, azt szabad a politikai elitnek. (Nem csak magyar jelenség, nézzük meg pl. Romániát is)

Végezetül, a törvényhozás-központúság egész addig nem jelentkezett mint súlyos probléma, ameddig egy szereplő egy homogénül működő pártgépezettel ebbe a helyzetbe nem került...
Amúgy én abban hiszek, hogy az ilyen tapasztalatokat - mint amilyen a mostani kétharmados kormányzás - komolyan kell venni, és beépíteni akár az írott szabályokba további biztosítékokat, hamár ezen országban ennyire ez számít.

Annyit még hozzátennék, hogy nagyon érdekes, hogy a Fidesz - és holdudvara - amennyire most a népfelségre hivatkozik, miket mondtak pl. a Gyurcsány-kormányok alatt a témáról. Nem az a baj, hogy van egy ilyen nézőpontjuk, hanem hogy ennyire látványosan váltogatják.

Bibót szerintem is érdemes lenne olvasni, különös tekintettel a politikai elit figyelmébe lehetne akármelyik művét ajánlani.

@ez a Kígyó éve:

Mondják ígyis, úgyis a szakirodalomban, angolul balances, magyarul nem mindig következetes.

"Aztán meg, a fidesznyik kinevezettek sosem ellensúlyok a baloldali kormányzás alatt" - ez a mondat sokat elárul arról, hogy sokan vannak ebben az országban, akik eleve kétféleképpen gondolkodnak. Van egy álláspont arra, amikor Fideszes kormányzat van, meg van egy amikor a szocik és a szövetségeseik. Pl. az államfő szerepét mindig akkor kívánják ellensúlyként alkalmazni bizonyos szereplők, amikor jobboldali kormány van, amikor meg balos, akkor meg "minek szól bele a választott kormány dolgába". Erről ennyit, én ebbe a játszmába nem is akarok belemenni.
Amúgy azt tartom veszélyesnek, hogy mindegyik "oldal" úgy próbál szabályokat alkotni, hogy csak azt a lehetőséget tekinti, amikor ő van kormányon. Ellenkezőleg kéne, mindenkinek úgy kéne gondolkodni, hogy mi lehet akkor, amikor "a másik" van kormányon...

"Így működött Polt, Járai, Sólyom, Szász, Kovács Á. meg a többi is az elmúltnyolcévben" - hát ezt a névsort nem nagyon tudom így ebben a formájában értelmezni. Pl. hol fideszes Kovács Árpád, aki bevallottan baloldali, és Horn Gyula jelölte az ÁSZ-ba??? Sólyom????? Ezt megint nem tudom másként értelmezni. Sólyom szerintem a legelvakultabb MSZP-fanok számára számít már csak "fideszes pártkatonának". Hozzáteszem, most már sokan visszasírják.

Polt, Szász, már egy másik kategória, és én idevenném még Domokost és Balsait is. (Illetve, van még pár sötét ló, akiről nem látszik, hogy viselkednének megváltozott konstellációban.)
Az ő működésük tényleges problémát is jelenthet, akár pl. a "küllő-akasztó" hasonlat is megállhatja a helyét. Ebben az esetben viszont egyedül a közvélemény ereje ami hatásos lehet, amikor igencsak kilóg a lóláb.

Amúgy nézetem szerint itt hosszabb távon nem lesz kibontakozás, ameddig egy minimum-megegyezés nem születik az országot érintő tabuk kérdéséről.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 16:46:16

@tothh: Hát, szerintem az, hogy a fideszes kinevezettek szóba se álltak a baloldali kormányokkal,

az nem ellensúly, hanem barrikádharc.

Kovács Árpádról meg gyerekjáték bebizonyítanom, hogy végig Orbán embere volt ...

" 2010 júniusától a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) igazgatóságának tagja.[2] 2010. július 6-án a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) egyik elnökségi tagjává választották.[3] 2010 augusztusától a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM Zrt.) Felügyelő Bizottságának elnöke.[4] "

Ugye ezekre a helyekre nem rakott Orbán komcsikat ?

Ugyehogy...

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 16:48:51

@tothh: Sólyom ?

A Sólyom annyira védte az Alkotmány minden betűjét és szellemét 8 kegyetlen komenista évig , hogy amikor kidobta az egészet Orbánkája a felkelő Napja,

akkor egy mukkot se szólt.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 16:53:06

@tothh: A közvélemény ereje annyira utálta a 8 évi küllőakasztást, hogy ezért kapott jutalmul Orbán bandája végül 53 %-nyi szavazatot, amivel életüket és vagyonukat is a Viktorkájuk kezébe tették.

Hát ennyire számíts a közvéleményre.

Meg annyira, hogy ha a rendőrök agyonvernek , mert följelent egy szomszédod, egy gyertyát se gyújtanak utánad.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 16:57:44

@tothh:
Egyetértünk. Azt tenném hozzá, hogy én nem látom különösebb értelmét annak, hogy arról aggodalmaskodjunk, hogy ha kétharmaddal mindent lehet, akkor pl. emeljünk háromnegyedre,hátha ott majd nem lehet mindent...
Nem hiszek abban, hogy közjogi, alkotmányjogi kérdés,amiről beszélgetünk.
Érdekes lesz figyelni az Unióval folyó adok-kapok történetet,nekem az tűnik fel, hogy egyre inkább kijön az Unió abból,amit a Fidesz annyira szeretne, hogy jogászkodjunk.

KériSzépen (törölt) 2013.04.21. 16:58:59

@ez a Kígyó éve:
Sólyom már 2010 végén közölte, hogy "a rendszer nem alkotmányos". Így, ilyen röviden. Mit kellett volna még tegyen ?

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 17:04:29

@no_successful2: Ész a főügyészt ismét kinevezték utána.

Annyira jól csinálta a hibás vádat, hogy élete végéig főügyész lesz ez a Polt.

Mondjuk a bíró is fölfele bukott...

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 17:05:12

@KériSzépen: Az már egy gondolkodás, megfontolás kérdése, hogy miként orvosoljuk ezt a helyzetet. Én sem hiszek a további korlátban. Inkább - félve mondom - egy arányosabb választási rendszer lenne jó (nehezebb az ilyen küszöbök elérése), illetve, én megkockáztatnék egy más logika alapján választódó második kamarát, amely bizonyos kérdésekben rendelkezik vétójoggal, ill. bizonyos pozíciókra ők jelölhetnek (hasonlóan a cseh modellhez). De persze létezik többféle megoldás is. Talán a legfontosabb az lenne, hogy a legfontosabb szereplők ne ádáz ellenségekként tekintsenek egymásra. Mert az minden rendszert destabilizál.

Az uniós viták végkifejletére kíváncsi leszek nagyon, de én úgy látom egyelőre, hogy a Fidesznek bejön a számítása, és megerősödve jön ki belőle - itthon. Viszont, szövetségeseink nem nagyon vannak. Pl. én egyáltalán nem lepődtem meg - sokakkal ellentétben az EPP-ben való elhidegüléstől sem....

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 17:09:09

@KériSzépen:

Én adjak ötleteket egy megélhetési alkotmányjogásznak ?

az ország legfőbb méltóságának és örökös elnöki palotalakónak, hogy mit kell csinálni ?

, aki 25 évig az Alkotmányát csiszolgatja és értelmezi, és erkölcsi válságról szónokol,

az egész élete munkáját ezzel a két szóval el is intézte ?

Na, ennyit érnek a fideszesek összes törvényei, meg szónoklatai.

Egy nagy kupac, amit ki lehet lapátolni.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 17:14:19

@tothh: Be lett már kétszer terjesztve a listás választási rendszer.

Mindkétszer a Fidesz szavazta le.

A kétkamara meg csak arra jó, hogy újabb taláros testület legyen, ahova ilyen Balsai féle alakokat be lehet nyomkodni, tölteni a padsorokat.

A fideszes úgyis mindig Orbán parancsára nyom gombot...

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 17:19:57

@ez a Kígyó éve: Érdekes dolog végigkövetni a különféle választási reformjavaslatokat, a maga nemében szórakoztató is olvasni az egyes álláspontokat. Valahogy minden szereplőnél épp úgy változtak, ahogy a saját pozíció:)

Nyilván amiről én beszéltem, az egy olyan reformhelyzet, ahol nem a mostani konstelláció - értsd OV vezette fidesz dominancia - uralkodik, hanem valamiféle modus vivendi keresése erre vevő aktorokkal.

A második kamarát - már ha ez lenne a megoldás, amit én mondtam, az egyelőre ötletelés szintű - közvetlenül lehetne választani. A cseheknél hat évre választanak, de kétévente egyharmad megújul. (81-ből 27). Ez biztosítja, hogy nem egy egyszeri politikai véleményklíma melletti döntés betonozódik be négy évre.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 17:30:17

@tothh: Ha megfogadod a tanácsom... ne beszélj velem úgy, mintha én egy politikus lennék, mert nem vagyok semmi.

Az arányos választási rendszert mondtad - az a listás. A föld országainak többsége listás rendszerben választ.

Ezt Orbán elvetette kétszer, úgyhogy nem érdemes ezzel foglalkozni. Csak azt mondom.

Elméleti rendszeren gondolkodni úgy, hogy közben nem tekinted a realitást...
A Fidesz nem fog másmilyen kétkamarást, csak ilyet, hogy a feleségeiket meg a haverjaikat nyomják be.
Ez van.
Javasolhatod, de látod, hogy ez az egyetlen, ami megy náluk.

Az áldemokrácia.

A népi demokrácia.

Szóval bármi olyan rendszerben benne vannak, amiben ők nevezik ki a tagokat.

Ha ellenzékben vannak, akkor azért,
ha kormányon vannak, akkor meg azért.

tothh · http://polizis.blog.hu 2013.04.21. 17:37:07

@ez a Kígyó éve: Akkor félreértettél. Én sem gondolom azt, hogy amíg OV ilyen szintű vezére lehet meghatározó táborának, addig bármiféle változás lenne elérhető. Nem is arra gondoltam, hogy azokat a javaslatokat, ötleteket, amiket itt felvetettem, ebben a viszonyrendszerben fogadják el. Viszont ez sem fog örökké tartani. Viszont valaminek történni kell OV után is, azzal is kell számolni, én ezt próbáltam elméleti szinten fejtegetni.
És ha már lista, az én javaslatom a preferenciális szavazás: A bejutási sorrendet döntse el a választók személyekre adott preferencia-szavazata. Na jó, tudom, messze mentem.

De mindazonáltal, én azt látom, hogy egy választási vereség után Orbán már nem tudná ilyen szinten saját akarata alá hajtani a tvhozás ekkora hányadát.

a 17 éves Parker Schnabel 2013.04.21. 18:08:09

@tothh: Hát igen. Mondjuk az a cseh módszer biztos hasznos, mert az amerikai is valami ilyen módon cseréli a szenátorokat,

meg a listán se mindegy, hogy ki legyen... hát az is igaz.
Szar ügy, ha mint nálunk, csak két ember közül választhat a nép, hogy mondjuk Schmitt Pál, vagy Demszki legyen a budapesti főpolgármester. Vagy Tarlós és Demszki, meg ilyenek...
Ha két rossz közül kell választani, az nem sokat lendít.

Fidesz utáni világot meg nem tudok már elképzelni.
Szerintem a népe még osztódással is fog szaporodni.
süti beállítások módosítása